I och med digitaliseringen ökar även den digitala reklamen. Vi tar oss allt mer bort från traditionella reklamformer som annonser i tidningar, affischer på busshållplatser och reklamutskick till brevlådan. Lunds universitet har forskat i hur effektiv den digitala reklamen faktiskt är.
Fullträff eller potentiell skada
Man har sett en stor ökning av digital reklam under pandemin. Detta då du når människor i deras hem, och där är det lättast att komma in via reklamfilmer och annonsering på hemsidor. Pandemin har med andra ord ökat transformeringen till digital reklam avsevärt mycket snabbare än man trodde att övergången skulle ske.
Digital reklam kan vara väldigt effektiv, så länge du är väl medveten om vem din konsument är. Det är lätt att spendera massor av pengar på reklam som ändå inte når din kund. Är din konsument exempelvis en motorcykelcyklist och du annonserar via en reklamsnutt hos en sminkyoutuber lär du skada ditt märke. Det är mycket viktigare att noggrant välja ut vilka medier, hur ditt företag eller produkt ska visas och när. Visas du på fel plats vid fel tidpunkt är chansen att man förknippar ditt företag som ett störigt moment mycket större. Fördelen med nätet är däremot att man kan välja och analysera reklamen på ett helt annat sätt än via traditionell media.
Andra krav på nätet
En annan viktig aspekt när man använder sig av digital reklam är att ta hänsyn till att du stör kunden, och de lätt kan välja att stänga av eller ignorera din reklam. Ska du exempelvis marknadsföra ditt företag på Youtube är det viktigt att du på dina fem första sekunder verkligen fångar upp kunden. Efter fem sekunder kan den potentiella konsumenten enkelt klicka bort din reklam och allt arbete har varit helt i onödan. Det finns många duktiga produktionsbolag i Stockholm som kan hjälpa dig att skapa din produktfilm utefter din målgrupp. Genom att ta hjälp av människor som är väl insatta i branschen och din målgrupp är det större chans att din digitala filmreklam ger resultat.
En reklamfilm som sätter sig
Den bästa betalda reklamen för ditt företag är den som sätter sig på hjärnan. En låt som fastnar, en dialog man kan dra med sina vänner eller ett citat som fastnar. Resumé har listat Sveriges topp tio bästa reklamfilmer genom tiderna, ta del av listan här och få inspiration till din nästa reklamfilm.
Vem minns inte Ipren-mannen eller har börjat använda sig av frasen fredagsmys?